Hava Durumu

#Fındık

Kırsal Haber - Fındık haberleri, son dakika gelişmeleri, detaylı bilgiler ve tüm gelişmeler, Fındık haber sayfasında canlı gelişmelere ulaşabilirsiniz.

TZOB Başkanı Bayraktar Açıkladı: Üretici ile Market Arasında Elma 5 Kat Farkla Satılıyor! Haber

TZOB Başkanı Bayraktar Açıkladı: Üretici ile Market Arasında Elma 5 Kat Farkla Satılıyor!

Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, Mayıs ayı üretici ve market fiyatlarındaki değişimler ile tarımsal girdi maliyetlerini mercek altına aldı. Mayıs ayında üretici ile market arasındaki fiyat makasının en fazla açıldığı ürünün elma olduğunu belirten Bayraktar, tarla ile raf arasındaki uçurumu çarpıcı rakamlarla gözler önüne serdi. Peki, Mayıs ayında fiyatı en çok artan ve düşen ürünler hangileri oldu? Gübre, yem ve mazot fiyatlarında son durum ne? İşte üreticinin ve tüketicinin merak ettiği tüm piyasa detayları... Elma Tarla ile Raf Arasında 4,9 Kat Değerlendi Mayıs ayında üretici ile market arasındaki fiyat farkının zirvesinde yüzde 388,5 oranı ile elma yer aldı. Elmadaki bu devasa farkı yüzde 278,6 ile havuç, yüzde 215,3 ile kabak, yüzde 206,5 ile fındık ve yüzde 195,7 ile marul takip etti. Rakamlar analiz edildiğinde; elma 4,9 kat, havuç 3,8 kat, kabak 3,2 kat, fındık 3,1 kat ve marul ise 3 kat fazlaya satıldı. Üreticide 18 lira 75 kuruş olan elma markette 91 lira 59 kuruşa, 15 lira olan havuç 56 lira 79 kuruşa, 410 lira olan fındık ise rafta tam 1256 liraya alıcı buldu. Ayın Zam Şampiyonu Kuru Soğan, En Çok Ucuzlayanı Sivri Biber ve Domates Mayıs ayında hem üreticide hem de markette fiyatı en fazla artan ortak ürün kuru soğan olarak kayıtlara geçti. Market Fiyatlarında Son Durum Markette incelenen 36 ürünün 22’sinde fiyat artışı, 13’ünde fiyat düşüşü görülürken 1 üründe fiyat değişmedi. Markette fiyatı en fazla artan ürün yüzde 44,7 ile kuru soğan olurken, bu artışı sırasıyla patates, limon, havuç ve yumurta izledi. Rafta fiyatı en çok düşen ürün ise yüzde 54,3 ile sivri biber oldu. Sivri biberi çilek, marul, domates ve yeşil soğan takip etti. Üretici Fiyatlarında Son Durum Üreticide ise 28 ürünün 9’unda fiyat artışı, 9’unda fiyat düşüşü yaşanırken 10 üründe fiyatlar sabit kaldı. Tarlada en çok fiyat artışı yüzde 77,2 ile kuru soğanda görülürken; patates, limon, havuç ve maydanoz zamlanan diğer ürünler oldu. Üreticide en çok fiyat düşüşü ise yüzde 54,7 ile domateste yaşandı. Domatesteki gerilemeyi kabak, sivri biber, salatalık ve patlıcan izledi. Fiyat Değişimlerinin Arkasındaki Nedenler Neler? TZOB Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, ürün bazlı yaşanan bu sert fiyat hareketlerinin gerekçelerini şu şekilde sıraladı: Kuru Soğan ve Patates: İç Anadolu Bölgesi'ndeki depolarda ürün kalmaması, Çukurova ve İzmir’de ise hasadın henüz yeni başlaması arzı düşürdü ve fiyatları tırmandırdı. Limon: Ürünlerin depolara girmesiyle birlikte ortaya çıkan depo maliyetleri fiyat artışına neden oldu. Havuç: Tarla ürünlerinin azalmasına bağlı olarak arz yetersizliği fiyatları yükseltti. Domates, Kabak ve Biber: Hava şartlarının iyi gitmesiyle birlikte ürün verimliliği arttı; tarladaki bu bolluk üretici fiyatlarının hızla düşmesini sağladı. Gübre ve Yem Fiyatlarında Yıllık Artış Korkuttu Üreticinin en büyük gider kalemlerini oluşturan tarımsal girdi fiyatlarındaki yıllık ve aylık değişimler de paylaşıldı. Gübre ve Yem Maliyetleri Mayıs ayında, bir önceki aya göre kompoze, DAP ve amonyum sülfat gübrelerinde yüzde 1'e yakın küçük artışlar görülürken, amonyum nitrat ve ÜRE gübresinde hafif düşüşler yaşandı. Ancak yıllık bazda bakıldığında son bir yılda amonyum sülfat gübresi yüzde 85,4, amonyum nitrat gübresi yüzde 82,2 ve ÜRE gübresi yüzde 70,8 oranında artış gösterdi. Hayvancılık sektörünü yakından ilgilendiren besi ve süt yemi fiyatları ise aylık yüzde 1,4 artarken, yıllık bazda besi yemi yüzde 35,4, süt yemi yüzde 32,9 oranında yükseldi. Enerji, İlaç ve Mazot Fiyatları Son bir yıllık dönemde elektrik fiyatları yüzde 25,1, tarım ilaçları ise yüzde 27,8 oranında arttı. Üreticinin en önemli girdilerinden biri olan mazot fiyatı ise Mayıs ayında, Nisan ayına göre aylık bazda yüzde 7,3 oranında düşüş gösterse de yıllık bazda yüzde 43,6'lık artış oranını korudu.

Fındık Üreticilerine Uyarı: Kahverengi Kokarca ve Külleme Hastalığı İçin İlaçlama Zamanı! Haber

Fındık Üreticilerine Uyarı: Kahverengi Kokarca ve Külleme Hastalığı İçin İlaçlama Zamanı!

Giresun genelindeki fındık bahçelerinde büyük ekonomik kayıplara yol açabilen Fındıkta Külleme Hastalığı ve son yılların en büyük tehdidi olan Kahverengi Kokarca zararlısına karşı ilaçlı mücadele tüm hızıyla sürüyor. Giresun İl Tarım ve Orman Müdürlüğü, saha kontrollerinin ardından üreticilere yönelik çok önemli uyarılarda bulundu. Peki, fındık bahçelerinde külleme ve kahverengi kokarca ilaçlaması ne zaman ve nasıl yapılmalı? İşte üreticilerin mutlaka dikkat etmesi gereken hayati detaylar... Haziran Ayında İlaçlama Neden Kritik? Yapılan saha incelemelerinde, fındıkta külleme hastalığının yoğunlaştığı; kahverengi kokarca erginlerinin ise kışlaklardan çıkarak fındık bahçelerine yerleştiği tespit edilmiştir. Özellikle yağışlı havalar nedeniyle ilaçlama yapamayan ya da ilaçlama yapmasına rağmen bahçesinde hastalık belirtisi gören üreticilerin Haziran ayı içinde mutlaka harekete geçmesi gerekiyor. Bu dönem, kahverengi kokarca erginlerinin beslenerek zarar verdiği ve dişilerinin yumurta bırakmaya başladığı kritik bir evredir. Temmuz Başından İtibaren Tehlike Büyüyor! Temmuz ayının başından itibaren kahverengi kokarca erginleri ve nimfleri (yavruları), olgunlaşmakta olan fındıklarda emgi yapmaya başlar. Bu durum fındıkta; Buruşuk iç oluşumu, Lekeli iç oluşumu ve doğrudan pazar değerinin düşmesine neden olur. Önemli Eşik: Üreticiler bahçelerini sık sık kontrol etmelidir. Yapılacak örnekleme yönteminde 10 ocakta en az 1 ergin zararlı görüldüğü takdirde ilaçlama uygulamasına kesinlikle devam edilmelidir. Fındık İlaçlaması Yapılırken Nelere Dikkat Edilmeli? (Doğru Doz ve Yöntem) İlaçlamadan maksimum fayda sağlamak ve emeğin boşa gitmesini önlemek için şu kurallara harfiyen uyulmalıdır: Su ve Doz Ayarı: Dekara (50-60 ocağa) verilen ilaç dozu; motorlu sırt atomizörü kullanılıyorsa en az 40-50 litre, motorlu pülverizatörler kullanılıyorsa 100 litre su ile karıştırılarak uygulanmalıdır. Uygulama Yönü: İlaçlamanın fındık ocaklarının altından yukarıya doğru yapılmasına azami dikkat gösterilmelidir. Böylece yaprakların alt kısımlarına ve gövdeye gizlenen zararlılara doğrudan temas sağlanır. Karışım Durumu: Mücadelede kesinlikle tavsiye edilmeyen Bitki Koruma Ürünü (BKÜ) kullanılmamalıdır. Yaprak gübreleri hariç, herhangi bir kimyasal madde ilaçla karıştırılmadan önce mutlaka etiketindeki karışılabilirlik durumu kontrol edilmelidir. İnsan ve Hayvan Sağlığı İçin Alınması Gereken Önlemler Kimyasal mücadelenin çevreye ve sağlığa zarar vermemesi için şu güvenlik önlemleri hayati önem taşımaktadır: Kullanılan Bitki Koruma Ürününün hasat aralığı (bekleme süresi) mutlaka dikkate alınmalıdır. İlaçlama yapılan bahçelerde hayvan otlatılmamalı ve bu bahçelerden kesinlikle meyve yenmemelidir. Kullanılacak ilaçlar, İl Müdürlüğü tarafından yetkilendirilmiş Bitki Koruma Ürünleri Bayisinden alınmalı ve uygulama mutlaka BKÜ Uygulama Belgesi sahibi kişilerce yapılmalıdır. Fındıkta verim ve kalite kaybı yaşamamak, gelecekteki fındık rekoltesini korumak için ilaçlama takvimini kaçırmayın. Üreticilerimiz daha detaylı ve geniş bilgi almak için İl ve İlçe Tarım ve Orman Müdürlüklerine müracaat edebilirler.

Avrupa Birliği Ülkelerine İhracatta Yüzde 18.3 Artış Haber

Avrupa Birliği Ülkelerine İhracatta Yüzde 18.3 Artış

İstanbul İhracatçı Birlikleri (İİB), yılın ilk dört ayında, bünyesinde bulunan yedi ihracatçı birliği ile bir önceki yılın aynı dönemine kıyasla yüzde 8.9 oranında artış neticesinde 4 milyar 236 milyon dolar tutarında ihracat yaptı. İİB Koordinatör Başkanı Erkan Özkan, “Seçimlerden sonraki yeni dönemde hedefimiz, İİB olarak yalnızca mevcut başarılarımızı korumakla kalmayıp; yeni pazarlara açılarak, katma değerli üretimi artırarak ve sektörlerimizin küresel rekabet gücünü daha da yukarı taşıyarak güçlü bir büyüme ivmesi yakalamaktır.” dedi. İstanbul İhracatçı Birlikleri (İİB), bünyesinde bulunan yedi ihracatçı birliğine üye farklı şehirlerde faaliyet gösteren 20 bini aşkın firma ile 2026 yılının ilk dört ayında, bir önceki yılın aynı dönemine kıyasla yüzde 8.9 oranında artış ile 4 milyar 236 milyon dolar tutarında ihracat yaptı. İstanbul İhracatçıları, 183 ülke pazarına ürün sattı ve ülke ihracatındaki payı yüzde 5.4 oldu. İİB, nisan ayında ise, bir önceki yılın aynı ayına kıyasla yüzde 35.8 oranında artış ile 1 milyar 314 milyon dolar tutarında ihracat yaptı. Avrupa Birliği ülkelerine ihracatta yüzde 18.3 oranında artış İstanbul İhracatçı Birlikleri, yılın ilk dört ayında, değer bazında en fazla ihracatı 234 milyon dolar ile Birleşik Krallık’a gerçekleştirdi. Birleşik Krallık’a en fazla gemi ile kağıt ve karton ürünleri satıldı. İİB, Birleşik Krallık’ın ardından değer bazında en fazla Almanya, Amerika Birleşik Devletleri, Norveç ve Irak’a ihracat yaptı. İİB tarafından yapılan ihracatta; Almanya’ya fındık ve mamulleri ile kağıt ve karton ürünleri; Amerika Birleşik Devletleri’ne hububat, bakliyat, yağlı tohumlar ve mamulleri şeker ve şekerli mamuller alt sektörü ile kağıt ve karton ürünleri; Norveç’e gemi; Irak’a ise, ağaç ve orman ürünleri ile hayvansal mamuller ön plana çıktı. Ülke grupları baz alındığında ise İİB’nin en fazla ihracat yaptığı bölge, 757 milyon dolar ile Avrupa Birliği ülkeleri oldu. AB’ye yapılan ihracat, bir önceki döneme kıyasla yüzde 4.1 oranında arttı. Ülke grupları baz alındığında ise İİB’nin en fazla ihracat yaptığı bölge, 1 milyar 163 milyon dolar ile Avrupa Birliği (AB) ülkeleri oldu. AB’ye yapılan ihracatta, bir önceki yılın aynı dönemine kıyasla yüzde 18.3 oranında artış sağlandı. İİB bünyesinde bulunan birliklerden İstanbul Mobilya Kağıt ve Orman Ürünleri İhracatçıları Birliği, 2026 yılının ilk dört ayında, yaklaşık 1 milyar 177 milyon dolar; İstanbul Hububat, Bakliyat, Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği (İHBİR), yaklaşık 1 milyar 176 milyon dolar; Gemi, Yat ve Hizmetleri İhracatçıları Birliği (GYHİB), 932 milyon dolar; İstanbul Su Ürünleri ve Hayvansal Mamuller İhracatçıları Birliği (İSHİB), 380.5 milyon dolar; İstanbul Fındık ve Mamulleri İhracatçıları Birliği (İFMİB), yaklaşık 334 milyon dolar; İstanbul Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği, 186 milyon dolar; İstanbul Kuru Meyve ve Mamulleri İhracatçıları Birliği (KUMİB), yaklaşık 103 milyon dolar tutarında ihracat gerçekleştirdi. Özkan: Hedefimiz güçlü bir büyüme ivmesi yakalamak İstanbul İhracatçı Birlikleri Koordinatör Başkanı Erkan Özkan, “20 bini aşkın aktif üyesi ile İstanbul İhracatçı Birlikleri olarak, yılın ilk dört ayını 2025 yılının aynı dönemine kıyasla yüksek oranlı bir ihracat artışı ile kapatarak başarılı bir döneme imza attık. Nisan ayı, kurumsal etkinliklerimiz ve çalışmalarımız açısından oldukça yoğun geçti. Öncelikle Genel Sekreterliğimize bağlı birliklerimizin olağan seçimli genel kurul toplantılarını, üye ihracatçı firmalarımızın geniş katılımı ile gerçekleştirdik. İhracatçılarımız, 2025 yılı yönetim kurulu çalışma, mali ve denetim kurulu raporlarını ibra ederken, 2026 yılının yol haritasını da hep birlikte belirledi. Seçimler neticesinde; Gemi, Yat ve Hizmetleri İhracatçıları Birliği (GYHİB) Başkanlığı’na Mustafa Talha Pepe, İstanbul Kuru Meyve ve Mamulleri İhracatçıları Birliği (KUMİB) Başkanlığı’na Semih Ergüder, İstanbul Su Ürünleri ve Hayvansal Mamulleri İhracatçıları Birliği (İSHİB) Başkanlığı’na Teoman Durukan, İstanbul Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği (İYMSİB) Başkanlığı’na ise Cevdet Çekok seçildi. İstanbul Fındık ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı (İFMİB) Muzaffer Taviloğlu ve İstanbul Hububat Bakliyat ve Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı (İHBİR) Kazım Taycı ile, ben de, İstanbul Mobilya, Kağıt ve Orman Ürünleri İhracatçıları Birliği Başkanı olarak güven tazeleyerek yeniden görevlerimize başladık. 2026-2030 döneminde görev yapacak tüm birlik başkanlarımıza başarılar diliyorum. Bu yoğun dönemde İYMSİB, İSHİB ve GYHİB birliklerimiz, 2025 yılının başarılı ihracatçılarını ödüllendirdiğimiz gurur dolu törenlere imza attı. Hedef pazarlarımızda da durmaksızın çalıştık; su ürünleri sektöründe dünyanın en önemli fuarı kabul edilen Seafood Expo Global 2026’da, İSHİB’in düzenlediği milli katılım organizasyonu ile ülkemizden 16 firmamız ürünlerini başarıyla sergiledi. Ayrıca, kağıt ambalaj sektörüne yönelik gerçekleştirdiğimiz 'New York Sektörel Ticaret Heyeti' organizasyonuyla, Türk ihracatçılarımız ile Amerikalı ithalatçıları verimli iş birlikleri için bir araya getirdik. Ticari faaliyetlerimizin yanı sıra eğitimlerimize de ara vermeden devam ettik. Bu kapsamda, 'İhracatın Finansmanında İhracatı Geliştirme A.Ş.' konulu eğitim düzenledik. Seçimlerden sonraki yeni dönemde hedefimiz, İİB olarak yalnızca mevcut başarılarımızı korumakla kalmayıp; yeni pazarlara açılarak, katma değerli üretimi artırarak ve sektörlerimizin küresel rekabet gücünü daha da yukarı taşıyarak güçlü bir büyüme ivmesi yakalamaktır. Tüm paydaşlarımızla tam bir sinerji içinde hareket ederek, sürdürülebilir ve dengeli bir ihracat yapısını kararlılıkla inşa edeceğiz.” dedi.

Çiftçinin Alın Teri Erken Mücadeleyle Korunuyor Haber

Çiftçinin Alın Teri Erken Mücadeleyle Korunuyor

İzmir Büyükşehir Belediyesi, zorlu koşullarda var olma mücadelesi veren çiftçiyi dirençli hale getirmek için, ülke genelinde hızla yayılarak milyonlarca dolarlık zarara neden olan kahverengi kokarca böceğine karşı mücadele başlattı. Ürünlere zarar veren istilacı türe karşı, üreticiler bilinçlendirilerek feromon tuzağı dağıtımına başlandı. 1000 adet tuzakla başlayan dağıtım İzmir geneline yayılacak. Böylece hem çiftçinin emeği hem de kentin gıda güvenliği korunacak. İzmir Büyükşehir Belediyesi, Türkiye genelinde son dönemde hızla yayılmaya başlayan, önemli ihracat kalemleri arasındaki ürünlere zarar veren kahverengi kokarca böceğine karşı harekete geçti. İzmir Büyükşehir Belediyesi Tarımsal Hizmetler Dairesi Başkanlığı, çiftçilerin ekonomik kayıp yaşamaması ve İzmir’in ihracat payında düşüş yaşanmaması için kent genelinde zararlıya karşı mücadele ve bilinçlendirme çalışmasına başladı. İzmir’in üretimde lider olduğu satsuma mandalina, mısır, kiraz ve domates başta olmak üzere fındık, elma, armut, turunçgiller, ceviz, biber, patlıcan gibi çok sayıda meyve ve sebzede hasar bırakarak ekonomik kayba neden olan kahverengi kokarca böceğiyle mücadele kapsamında çiftçiye feromon tuzağı dağıtıldı. Zararlının yayılımı kontrol altına alınacak Çalışma Bakırçay Havzası’nda Bergama’dan başladı. Tarımsal Hizmetler Dairesi Başkanlığı’nın ziraat mühendisleri, çiftçiyle bir araya gelerek kahverengi kokarca böceğinin zararlarına karşı üreticiyi bilgilendirdi. İlk etapta 1000 adet feromon tuzağı dağıtıldı. Dağıtımı yapılan tuzaklar aracılığıyla zararlının yoğun görüldüğü alanlarda popülasyonunun takibi sağlanarak, mücadelenin zamanında ve etkin şekilde yürütülmesi sağlanacak. Böylelikle zararlının yayılımı kontrol altına alınarak erken müdahale sağlanmış olacak. Ekolojik, sürdürülebilir mücadele Sahada tuzakların kurulumu hakkında çiftçiyi bilgilendiren Tarımsal Hizmetler Dairesi Başkanlığı’nda görevli ziraat mühendisi Barış Pasin, “Ülkemizde son yıllarda yayılan kahverengi kokarca zararlısıyla ilgili bir mücadele çalışması içerisindeyiz. Bu mücadeleyi daha efektif, daha kontrollü sağlayabilmek için feromon tuzağı dağıtıyoruz. Bu projenin asıl amacı, tuzakla canlının popülasyonunu ölçmek ve popülasyonun tespit edilmesi halinde üremesini engelleyebilmek için mücadele yönüne geçmek. Üreticilerimizi de bu konuda bilinçlendirebilmek istiyoruz. Ekolojik, sürdürülebilir bir mücadele yöntemi ile vatandaşlarımızla daha temiz, daha duyarlı bir üretim sahası oluşturabilmek” diye konuştu. “Öncülüğünü yapmış olacağız” Tuzak desteğinden faydalanan Bergamalı üretici Erol Akkul ise “İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin hizmetine şimdiden teşekkür ediyoruz. Kahverengi kokarca böceğini inşallah burada görmeyiz. Görürsek de mücadelenin öncülüğünü yapmış olacağız. Yayılmasını engellenmek için öncelik bu tuzakların kurulumunu yapıyoruz” dedi. Bir sezonda 3 bin yumurta bırakan istilacı tür Kahverengi kokarca böceği, tarımsal üretimde önemli ölçüde kayıplara neden olan tahripkâr ve istilacı bir zararlı olarak tanımlanıyor. Genellikle yaprakların altına, meyve kabuklarına ya da genç sürgünlere yumurta bırakan zararlılar, bir yaprağın üzerine tek seferde 28 yeşil yumurta, bir sezonda ise 3 bin yumurta yumurtlayabiliyor. Meyvelerin kökünü 20 günde kurutabilen kahverengi kokarca, günde 30 kilometre uçabiliyor. Bitkileri emmek için hortumunu kullanan zararlı beslendiği meyvelerin dış yüzeyinde nekroz alanları veya çukurlu bölgeler oluşabileceği gibi, yapraklarda benekler ortaya çıkabiliyor. Tohum kaybı ve bitki patojenlerinin bulaşmasına da sebep olabilen tür, hem ekonomik hem de ekolojik açıdan ciddi kayıplara yol açıyor. İhracatta milyonlarca dolarlık zarara neden oluyor Zararlı, mahsulde lekelenme, buruşma ve çökmelere neden oluyor. Bu durum hem hasat edilebilir ürün miktarını hem de kaliteyi düşürüyor. Hasat edilen ürünlerde tespit edilmesi halinde ise özellikle Avrupa ihracatında kabul sorunlarına yol açabiliyor. Türkiye’de Karadeniz Bölgesi’nde hızla yayılmaya başlayan kahverengi kokarca böceği, geçtiğimiz yıllarda yalnızca fındık üretiminde 500 milyon dolara varan zarara neden oldu. Türkiye’nin yanı sıra Gürcistan’da da fındık hasadının yaklaşık üçte birini tahrip eden bu türe karşı İzmir’de mücadele erken dönemde başlatılmış oldu.

Lisanslı Depo Üreticiye Güç Katacak Haber

Lisanslı Depo Üreticiye Güç Katacak

Ordu Büyükşehir Belediye Başkanı Dr. Mehmet Hilmi Güler’in fındık başta olmak üzere bölgedeki tarım ürünlerinin sağlıklı, güvenli ve standartlara uygun şekilde depolanmasına ve değerinde satılması amacıyla Yerel Kalkınma Programı’na alınmasını sağladığı Lisanslı Depo Projesi’nin ön başvurusu tamamlandı. Ordu Büyükşehir Belediye Başkanı Dr. Mehmet Hilmi Güler’in öncüsü olduğu ve yaptığı temaslarla yatırım programına alınmasını sağladığı Lisanslı Depo Projesinde önemli adımlar atıldı. Ordu Büyükşehir Belediyesi iştiraklerinden Ordu Tarım Ürünleri Lisanslı Depoculuk A.Ş. tarafından yürütülen Lisanslı Depo Projesi’nde önemli bir aşamaya gelindi. Daha önce Yerel Kalkınma Programı kapsamına alınan proje için ön başvuru süreci DOKA ile gerçekleştirilen görüşmeler sonucunda resmen tamamlandı. ÖN BAŞVURU TAMAMLANDI Ön başvurunun tamamlanmasının ardından proje yazım ve detaylandırma aşamasına geçildi. Teknik altyapı, kapasite planlaması, finansal modelleme ve uygulama süreçlerine ilişkin çalışmalar önümüzdeki günlerde tamamlanacak. Hazırlanacak kapsamlı dosyanın yaklaşık 45 gün içerisinde final başvurusu olarak ilgili kurumlara sunulması planlanıyor. ORDU’NUN TARIM TİCARETİNDE STRATEJİK BİR MERKEZ HALİNE GELMESİ HEDEFLENİYOR Bu çalışmalar kapsamında lisanslı depoculuk şirket yapısının yeniden aktif hale getirilmesiyle birlikte proje süreci hızlandırılırken, bölgenin tarımsal geleceği açısından büyük önem taşıyan lisanslı depoculuk yatırımı için teknik ve mali çalışmalar da başlatıldı. Özellikle fındık başta olmak üzere bölgedeki tarım ürünlerinin sağlıklı, güvenli ve standartlara uygun şekilde depolanmasını hedefleyen proje, üreticiye ürününü değerinde muhafaza etme, finansmana erişim kolaylığı ve piyasa istikrarına katkı sunmayı amaçlıyor. Aynı zamanda Ordu’nun tarım ticaretinde stratejik bir merkez haline gelmesi hedefleniyor. LİSANSLI DEPO TARIM EKONOMİSİNE KATKI SUNACAK Bölgesel kalkınma açısından önemli bir yatırım olarak değerlendirilen Lisanslı Depo Projesi’nin, üreticinin korunması, ürün kalitesinin artırılması ve tarımsal ekonominin güçlendirilmesi adına önemli katkılar sağlaması bekleniyor.

Türkiye Fındık İhracatında İstikrar: 8 Ayda Dev Gelir! Haber

Türkiye Fındık İhracatında İstikrar: 8 Ayda Dev Gelir!

Karadeniz Fındık ve Mamulleri İhracatçıları Birliği (KİB) tarafından paylaşılan güncel verilere göre, 2025-2026 fındık ihraç sezonunun ilk sekiz aylık karnesi belli oldu. 1 Eylül 2025 tarihinde başlayan ve 30 Nisan 2026 itibarıyla tamamlanan dönemde Türkiye, dünya fındık piyasasındaki ağırlığını korumaya devam ediyor. ​Sezonun İlk 8 Ayında 1,7 Milyar Dolarlık İhracat ​Eylül 2025 - Nisan 2026 dönemini kapsayan sekiz aylık süreçte Türkiye, toplam 135 bin 12 ton fındık ihracatı gerçekleştirerek karşılığında 1 milyar 776 milyon 416 bin 816 dolar gelir elde etti. Geçtiğimiz 2024-2025 sezonunun aynı döneminde 237 bin 862 ton fındık ihraç edilerek 1,9 milyar dolar gelir sağlanmıştı. Miktar bazında bir önceki yıla göre düşüş gözlemlense de, 2023-2024 sezonunun aynı döneminde elde edilen 1,5 milyar dolarlık gelir seviyesinin üzerinde bir performans sergilenmesi dikkat çekiyor. ​Nisan Ayı Gelirlerinde Büyük Artış ​Sadece Nisan 2026 verileri incelendiğinde, ihraç edilen ürün miktarındaki sınırlı değişime rağmen elde edilen döviz girdisindeki artış öne çıkıyor. Nisan ayında 23 bin 382 ton fındık ihracatı yapılırken, bu satışlardan elde edilen toplam değer 332 milyon 396 bin 962 dolar oldu. ​Geçtiğimiz yılın nisan ayında (Nisan 2025) 25 bin 446 ton fındık karşılığında 209 milyon dolar gelir elde edilmişti. Bu veriler, 2026 yılı nisan ayında ihraç edilen fındığın birim değerinin, geçtiğimiz yılın aynı ayına göre ciddi bir artış gösterdiğini ve Türkiye'nin fındık ihracatından daha yüksek katma değer sağladığını ortaya koyuyor. ​Grafiklerle Fındık İhracatının Seyri ​Sezonluk değişimler incelendiğinde, 2025/26 sezonunun miktar bazında 2023/24 ve 2024/25 sezonlarının gerisinde seyrettiği görülüyor. Ancak nisan ayı özelinde yakalanan 332 milyon dolarlık ihracat geliri, sektörün ekonomik değerini koruduğunun en önemli göstergesi oldu.

Trabzon’da Kahverengi Kokarca Seferberliği: Büyükşehir’den Tam Destek! Haber

Trabzon’da Kahverengi Kokarca Seferberliği: Büyükşehir’den Tam Destek!

Trabzon Büyükşehir Belediyesi, fındık ve diğer tarım ürünlerine büyük zarar veren kahverengi kokarca ile mücadele için sahaya indi. İl Tarım ve Orman Müdürlüğü koordinesinde yürütülen çalışmalara, Büyükşehir Belediyesi 20 personel ve 10 araçlık ekibiyle güç katıyor. ​Karadeniz tarımının ve bölge ekonomisinin en büyük tehditlerinden biri haline gelen kahverengi kokarca zararlısına karşı Trabzon’da topyekün mücadele başlatıldı. Trabzon Büyükşehir Belediyesi Tarımsal Hizmetler Dairesi Başkanlığı, zararlının popülasyonunu kontrol altına almak ve yayılımını durdurmak amacıyla ilaçlama ve saha çalışmalarına hız verdi. ​Kışlaklar Mercek Altında: 10 Ekip Sahada ​Zararlının kış aylarını geçirdiği depo, mesken ve kapalı alanlarda yürütülen ilaçlama çalışmaları tüm hızıyla sürüyor. Büyükşehir Belediyesi, 10 farklı ekip ve toplam 20 personelle tüm ilçelerde kapsamlı bir mücadele programı uyguluyor. Ruhsatlı biyosidal ürünlerin kullanıldığı çalışmalarda, zararlının bahar aylarında kışlaklardan çıkarak tarım arazilerine yayılmasının önüne geçilmesi hedefleniyor. ​Ekonomik Tehdit Kapıda: Fındıktan Sebzeye Geniş Risk ​Trabzon Büyükşehir Belediyesi’nden yapılan açıklamada, kahverengi kokarcanın sadece fındık değil; elma, armut, şeftali, Trabzon hurması ve sebze türlerinde de ciddi kalite kayıplarına neden olduğu vurgulandı. Açıklamada şu ifadelere yer verildi: ​"Zararlının kışlaklardan çıkışından önce popülasyonun azaltılması, ilimiz ekonomisi için hayati önem taşımaktadır. İl Tarım ve Orman Müdürlüğü ile koordineli olarak yürüttüğümüz bu mücadele sayesinde, üreticilerimizin uğrayabileceği zararları en aza indirmeyi amaçlıyoruz." ​Üreticiye Destek, Ürüne Kalite ​Yapılan kapsamlı ilaçlama çalışmalarıyla tarımsal verimliliğin korunması ve fındıkta pazar değerini düşüren "lekeli iç" gibi sorunların engellenmesi planlanıyor. Trabzon genelindeki tüm ilçelerde eş zamanlı devam eden mücadeleyle, "Türkiye Yüzyılı" vizyonu doğrultusunda yerel üretimin korunması amaçlanıyor.

Ordu’da Coğrafi İşaretli Ürün Sayısı 24’e Yükseldi Haber

Ordu’da Coğrafi İşaretli Ürün Sayısı 24’e Yükseldi

Ordu Büyükşehir Belediyesinin Ordu’ya ait yöresel ürünleri Türkiye ve dünyaya tanıtmak, pazar değerini yükseltmek, üretimini yaygınlaştırmak ve marka değeri oluşturmak amacıyla yürüttüğü ‘coğrafi işaret tescil’ çalışmaları hızla devam ediyor. Başkan Güler öncülüğünde yapılan çalışmalarla 16’sı Büyükşehir Belediyesi tarafından olmak üzere 24 yöresel lezzet coğrafi işaret aldı. Ordu Büyükşehir Belediyesinin girişimleri ile yerli ve yabancı turistlerden gelen ‘sizin oraların nesi meşhur’ sorusuna Ordulular artık tescilli olarak cevap verebiliyor. 16’sı Büyükşehir Belediyesi girişimleriyle olmak üzere Ordu ili genelinde toplam 24 lezzet coğrafi işaret alarak tescillendi. Fındık dışında yöre halkı tarafından bilinen ancak tanıtımı yapılmamış pek çok tat, Büyükşehir Belediye Başkanı Dr. Mehmet Hilmi Güler’in öncülüğünde tescillenerek markalaştırıldı. TESCİL BELGELERİNİ KURUM BAŞKANI TAKDİM ETTİ Büyükşehir Belediyesinin bu girişimleri ile alınan son 4 ürünün ‘coğrafi işaret tescilleri’ Türk Patent ve Marka Kurumu Başkanı Prof. Dr. Muhammed Zeki Durak’ın katılımı ile Ordu Büyükşehir Belediyesi ev sahipliğinde düzenlenen programda takdim edildi. Programa Ordu Valisi Muammer Erol ve Ordu Büyükşehir Belediye Başkanı Dr. Mehmet Hilmi Güler’in yanı sıra kurumların yetkilileri ve yöresel ürünlerin üretimi ve işlemesini yapan işletmeciler katıldı. BAŞKAN GÜLER: “MARKA BİR ŞEHİR OLMAYA ÇALIŞIYORUZ” Programda konuşan Ordu Büyükşehir Belediye Başkanı Dr. Mehmet Hilmi Güler, her alanda Ordu’yu marka bir şehir yapma hedefi içinde olduklarını söyledi. Tekne üretiminde enerjiye, aktif karbonda kadın kooperatiflerinin kurulmasına kadar önemli çalışmalar gerçekleştirdiklerini ifade eden Başkan Güler, şöyle konuştu: “Bugün özel bir günü yaşıyoruz. Emeğin markaya dönüşmesini kutluyoruz. Bende eski bir TUBİTAK’lı olarak araştırmaya AR-GE’ye ağırlık veren biri olarak 50 yıldır bu çalışmaların içindeyiz. Savunma sanayiinde çalışmalarımız oldu. Makini Kimya Genel Müdürlüğü’nden uçak sanayine kadar önemli çalışmalar yaptık. Şimdi mahalli idarelerde bu çalışmalara devam ediyoruz. Fındıkta dünyanın en fazla fındık üreten iliyiz. Ordu’muzda bir ilk yaparak Aktif Karbon Fabrikası kurduk. Süperkritik akışkan teknolojisi ile fındığın proteininden tutun zarına kadar çalışmalar yapacağız. Tarım ve hayvancılıkta çok iyi işler yaptık. Dalga enerjisinden tekne üretimine birçok alanda üretimlerimize devam ediyoruz. Yaptığımız bu çalışmalarla bir marka şehir olmaya çalışıyoruz. Ordu’muzu dünyanın sayılı yaşanabilir bir kent haline getirmek istiyoruz. Daha önce hiç yoktu. 19 adet kadın kooperatifi kurduk. Çok güzel işler yapıyorlar. Göreve geldiğimizde ürün sayımız çok azdı şimdi 24’e çıkardık. Bu çalışmalarda emeği geçen herkese teşekkür ediyorum.” PATENT VE MARKA KURUMU BAŞKANI DURAK: “AMACIMIZ BU DEĞERLERİ KORUMAK VE DÜNYA DA MARKA HALİNE GETİRMEK” Türk Patent ve Marka Kurumu Başkanı Prof. Dr. Muhammed Zeki Durak’ta konuşmasında coğrafi işaretin önemine vurgu yaptı. Ordu’nun ürünlerinden Avrupa Birliği’nde de tescil için çalışma yapmak istediklerini kaydeden Durak, şunları kaydetti: “Coğrafi işaret çok önemli. Coğrafi işaret bölgenin ve o ilin yerel değeri. O yörenin markası oluyor ve önemli bir kazanım sağlıyor. Bugün de sizlere destek olmak için Ordu’ya geldik. Bu değerler tamamen bölgenin değeri. Daha iyi neler yapabiliriz diye çalışmalarımızı da sürdürüyoruz. Sayın Valimiz ve Sayın Büyükşehir Belediye Başkanımız bölgenin değerlerini koruma altına almak için çok değerli çalışmalar yapıyorlar. Bizim de amacımız bu değerleri korumak ve dünyada marka haline getirmek. Bir diğer yandan da bu ürünleri Avrupa Birliği’nde tescil ettirmek. Şu anda Avrupa Birliği’nde tescilli 46 ürünümüz var. Bu sayı her geçen gün artıyor. Ordu’dan da bir ürünümüzü Avrupa Birliği’nde tescillemek için çalışma başlatmak ve destek olmak istiyoruz.” ÜRÜNLERİN TESCİL BELGELERİ TAKDİM EDİLDİ Konuşmaların ardından son olarak coğrafi işaret alan Ordu Fındık Tirmidi Kavurması, Ordu Fırın Fasulyesi Kavurması, Ordu Dağ Çileği Reçeli ve Ordu Çakıldak Fındığı ürünlerinin tescil belgeleri Türk Patent ve Marka Kurumu Başkanı Prof. Dr. Muhammed Zeki Durak tarafından Ordu Valisi Muammer Erol ve Ordu Büyükşehir Belediye Başkanı Dr. Mehmet Hilmi Güler’e takdim edildi. Daha sonra katılımcılara, hazırlanan stantta geçmişten bugüne coğrafi işaret alınan ürünlerin ikramı yapıldı. ORDU’NUN TESCİLLENEN ÜRÜNLERİ 16’sı Ordu Büyükşehir Belediyesi Tarımsal Hizmetler Dairesi Başkanlığının girişimleri ile olmak üzere tescillenen toplam 24 adet ürün ise şu şekilde: Ordu Tostu (Tescil Yılı:2021), Yalıköy Köftesi (Tescil Yılı:2022), Ordu Taflan Turşusu (Tescil Yılı:2022), Ordu Sakarca Mıhlaması (Tescil Yılı:2022), Ordu Galdirik Kavurması (Tescil Yılı:2022), Ordu Melocan Kavurması (Tescil Yılı:2022), Mesudiye Kuru Ekmeği/Mesudiye Goliti (Tescil Yılı:2022), Ordu Fındıklı Burma Tatlısı (Tescil Yılı:2023), Ordu Pidesi/Ordu Yağlısı (Tescil Yılı:2023), Ordu Pancar Çorbası/Ordu Karalahana Çorbası (Tescil Yılı:2023), Ordu Zeytinyağlı Karalahana Sarması/Ordu Pancar Sarması (Tescil Yılı:2023), Ordu İçli Tava (Tescil Yılı:2023), Ordu Fındık Tirmidi Kavurması (Tescil Yılı :2024), Ordu Fırın Fasulyesi Kavurması (Tescil Yılı:2025), Ordu Dağ Çileği Reçeli(Tescil Yılı:2026), Ordu Çakıldak Fındığı(Tescil Yılı:2026), Akkuş Şeker Fasulyesi, Ordu Perşembe Cevizli Helvası, Kabataş Helvası, Ordu Yayla Pancarı Turşusu/ Ordu Dürme Pancarı Turşusu, Ordu Kivisi, Gürgentepe Çoban Fasulyesi, Gürgentepe Çakıldak Fındığı ve Ünye İzabella Üzüm Suyu.

İİB’den İhracat Atağı: İlk Çeyrekte 2,9 Milyar Dolarlık Başarı! Haber

İİB’den İhracat Atağı: İlk Çeyrekte 2,9 Milyar Dolarlık Başarı!

İstanbul İhracatçı Birlikleri (İİB), 2026 yılının ilk çeyreğinde, bünyesinde bulunan yedi ihracatçı birliği ile bir önceki yılın aynı dönemine kıyasla artış ile 2 milyar 930 milyon dolar tutarında ihracat yaptı. İİB Koordinatör Başkanı Erkan Özkan, “Bölgemizde yaşanan gerginlikler ve yakın coğrafyamızdaki savaşların da etkisine rağmen, yılın ilk 3 ayında, bir önceki yılın aynı dönemine kıyasla, yüzde 0.3 oranında artışla, ihracatımızı koruyabildik. Yılın ilk çeyreğinde, en çok ihracat gerçekleştirdiğimiz pazarlarımızda büyüdük. Bir önceki yılın aynı dönemine kıyasla Birleşik Krallık’a yüzde 42.7, Almanya’ya yüzde 5, Norveç’e ise yüzde 26 oranında ihracat artışları gerçekleştirdik. Yurt içi ve yurt dışında sektörlerimize yönelik düzenlediğimiz etkinliklerimiz ile yılın ilk çeyreğini başarılı bir şekilde tamamladığımızı söylemekten mutluluk duyarım.” dedi. İstanbul İhracatçı Birlikleri (İİB), bünyesinde bulunan yedi ihracatçı birliğine üye farklı şehirlerde faaliyet gösteren 20 bini aşkın firma ile 2026 yılının ilk üç ayında, bir önceki yılın aynı dönemine kıyasla artış ile 2 milyar 930 milyon dolar tutarında ihracat yaptı. İstanbul İhracatçıları, 183 ülke pazarına ürün sattı ve ülke ihracatındaki payını yüzde 5.3’e çıkardı. İstanbul İhracatçı Birlikleri, mart ayında ise bir önceki yılın aynı ayına kıyasla yüzde 2.8 oranında artış ile 1 milyar 14 milyon dolar tutarında ihracat yaptı. İlk çeyrekte en fazla ihracat Birleşik Krallık’a İstanbul İhracatçı Birlikleri, yılın ilk üç ayında, değer bazında en fazla ihracatı 176 milyon dolar ile Birleşik Krallık’a gerçekleştirdi. Birleşik Krallık’a en fazla gemi ile kağıt ve karton ürünleri satıldı. İİB, Birleşik Krallık’ın ardından değer bazında en fazla Almanya, Norveç, Amerika Birleşik Devletleri ve Irak’a ihracat yaptı. İİB tarafından yapılan ihracatta; Almanya’ya fındık ve mamulleri ile kağıt ve karton ürünleri; Norveç’e gemi; Amerika Birleşik Devletleri’ne hububat, bakliyat, yağlı tohumlar ve mamulleri şeker ve şekerli mamuller alt sektörü ile kağıt ve karton ürünleri: Irak’a ise, ağaç ve orman ürünleri ile hayvansal mamuller ön plana çıktı. Ülke grupları baz alındığında ise İİB’nin en fazla ihracat yaptığı bölge, 757 milyon dolar ile Avrupa Birliği ülkeleri oldu. AB’ye yapılan ihracat, bir önceki döneme kıyasla yüzde 4.1 oranında arttı. İİB bünyesinde bulunan birliklerden İstanbul Hububat, Bakliyat, Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği (İHBİR), 2026 yılının ilk çeyreğinde, 846 milyon dolar; İstanbul Mobilya Kağıt ve Orman Ürünleri İhracatçıları Birliği, 816.5 milyon dolar; Gemi, Yat ve Hizmetleri İhracatçıları Birliği (GYHİB), 585 milyon dolar; İstanbul Su Ürünleri ve Hayvansal Mamuller İhracatçıları Birliği (İSHİB), 297.5 milyon dolar; İstanbul Fındık ve Mamulleri İhracatçıları Birliği (İFMİB), 230.5 milyon dolar; İstanbul Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği, 137 milyon dolar; İstanbul Kuru Meyve ve Mamulleri İhracatçıları Birliği (KUMİB), 79 milyon dolar tutarında ihracat gerçekleştirdi. Özkan: Yılın ilk çeyreğinde, en çok ihracat gerçekleştirdiğimiz pazarlarımızda büyüdük İstanbul İhracatçı Birlikleri Koordinatör Başkanı Erkan Özkan, “Bölgemizde yaşanan gerginlikler ve yakın coğrafyamızdaki savaşların da etkisine rağmen, yılın ilk 3 ayında, bir önceki yılın aynı dönemine kıyasla, yüzde 0.3 oranında artışla, ihracatımızı koruyabildik. Yılın ilk çeyreğinde, en çok ihracat gerçekleştirdiğimiz pazarlarımızda büyüdük. Bir önceki yılın aynı dönemine kıyasla Birleşik Krallık’a yüzde 42.7, Almanya’ya yüzde 5, Norveç’e ise yüzde 26 oranında ihracat artışları gerçekleştirdik. Yurt içi ve yurt dışında sektörlerimize yönelik düzenlediğimiz etkinliklerimiz ile yılın ilk çeyreğini başarılı bir şekilde tamamladığımızı söylemekten mutluluk duyarım. Bölgenin önemli fuarlarına katılarak, sektörlerimizi farklı coğrafyalarda başarılı bir şekilde temsil ettik. İstanbul Su Ürünleri ve Hayvansal Mamuller İhracatçıları Birliği (İSHİB), Kuzey Amerika’nın en önemli su ürünleri fuarlarından Seafood Expo North America (SENA) 2026’ya, info stant ile katılarak, Türk su ürünlerinin tanıtımını yaptı. Turquality Projesi kapsamında yürütülen çalışmalar çerçevesinde, ABD’nin ünlü şefleri tarafından Türk su ürünleri kullanılarak hazırlanan özel menülerle tadım etkinlikleri yapıldı. Dünyanın dört bir yanından mobilya üreticileri, ihracatçıları ve satın almacıları bir araya getiren CIFF 2026 Uluslararası Mobilya Fuarı’nda, Mobilya, Kağıt ve Orman Ürünleri sektör kurulunda yer alan dört İhracatçı birliğinin (AKİB, EİB, İİB, OAİB) ortak katılım standı, “Heartmade” konsepti ile yoğun ilgi gördü. İstanbul Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği (İYMSİB), Almanya’nın Düsseldorf şehrinde düzenlenen Prowein Uluslararası Şarap ve İçecek Fuarı’na info stant ile katılarak, Türkiye’nin meyve ve sebze ürünlerini tanıttı. Mobilya Sektörü Rekabetçilik Çalıştayı, Türkiye İhracatçılar Meclisi’nin (TİM) ev sahipliğinde ve İstanbul İhracatçı Birlikleri’nin (İİB) organizasyonunda gerçekleştirildi. Bu ay ihracatçılarımıza yönelik eğitimlerimiz de oldu. İstanbul Hububat Bakliyat Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği’nin (İHBİR) “İHBİR Teknik Eğitim Programı” kapsamında düzenlediği “Gıda Endüstrisi Perspektifinden Uygulamalı Yaşam Döngüsü Değerlendirmesi (LCA): Modelleme, Analiz ve Raporlama” eğitimi, firma temsilcilerinin katılımı ile yapıldı. İstanbul İhracatçı Birlikleri (İİB); “Satışta Etkili İkna Teknikleri”, Dış Ticarette Sahtecilik ve Dolandırıcılık: Riskler, Yaptırımlar ve Korunma Yöntemleri konularında genel katılıma açık, ücretsiz, çevrim içi eğitimler düzenledi. İİB, önümüzdeki aylarda da düzenleyeceği etkinlikler ile ihracat bayrağını dünyanın farklı ülkelerinde dalgalandırmaya devam edecek” dedi.

logo
En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.