Hava Durumu

#Mağduriyet

Kırsal Haber - Mağduriyet haberleri, son dakika gelişmeleri, detaylı bilgiler ve tüm gelişmeler, Mağduriyet haber sayfasında canlı gelişmelere ulaşabilirsiniz.

Gürer: ''Binlerce Ton Patates Hayvan Yemi Oldu'' Haber

Gürer: ''Binlerce Ton Patates Hayvan Yemi Oldu''

CHP Niğde Milletvekili ve TBMM Tarım, Orman ve Köyişleri Komisyonu Üyesi Ömer Fethi Gürer, Ağcaşar köyünde patates üreticileriyle bir araya geldi. Üreticiler, “Üretiyoruz, sonuçta ise ürün depoda çürüyor. Bu durumu gören yok” dediler. Ağcaşar köyünde patates üreticisi Mustafa Işık patatesin değer bulamadığını, büyükşehirde yüksek fiyata satılan ürünün köyde 3 liraya bile alıcı bulamadığını ve yüzlerce ton ürünün çürümeye terk edildiğini anlattı. Depolarda dökme yada çuvallar dolusu patatesin beklediğini belirten Gürer, “Niğde’de bu yıl yine patates depoda kaldı. Yaklaşık 200 bin ton patates ne yazık ki çöp oldu. 2025 yılında patates tarlada tüccar gelmediği için üreticimiz bir umutla ürününü depolara kaldırdı. Ancak depoya kaldırılan patatesler için de alım gerçekleşmeyince ürünler çürümeye başladı” dedi. “BÜYÜKŞEHİRDE 20 LİRA, KÖYDE 3 LİRAYA ALICI YOK” Patates üreticisinin büyük bir mağduriyet yaşadığını söyleyen CHP Niğde Milletvekili Ömer Fethi Gürer, “büyükşehirlerde kilosu en az 20 liraya satılan patates ya hayvan yemi oluyor ya çürüyor ya da sokağa atılarak tamamen değersiz hale geliyor. Oysa ülkemizde patates her alanda kullanılabilecek bir ürün. Yemeklik olur, sanayide kullanılır, işlenmiş ya da dondurulmuş gıdaya dönüştürülebilir. Ancak Niğde bölgesi yaklaşık 1 milyon ton patates yetiştiriyor ve bu patatesler çöp olmaktan kurtulamıyor” diye konuştu. Patates üretimiyle ilgili yıllardır aynı sorunların yaşandığını vurgulayan Gürer, “Patatesle ilgili daha önce çağrıda bulunmuştuk. Tarım Kredi Kooperatifleri ve Toprak Mahsulleri Ofisi alıma girsin, üretici mağdur edilmesin demiştik. 1999 yılında da yaklaşık 6,5 milyon ton patates üretiliyordu, bugün 2025’e geldik yine aynı miktarlarda üretim var. Nüfus artmasına rağmen patatesin yemeklik ya da sanayide kullanım alanı artırılmadığı için üretici ortada kalıyor. Küçük aile tipi işletmeler büyük sorun yaşıyor. Büyük şirketler bu işi kendi içinde koordine ediyor, onlar para kazanıyor ama üretici mağdur oluyor.” “ÜÇ YILDA BATTIM” Patates üreticisi Mustafa Işık ise yaşadığı ekonomik çöküşü anlattı. Çiftçiliğe umutla başladığını ancak kısa sürede büyük zarar ettiğini belirten Işık, “kendi işimde çok iyiydim ama bu süreçte battım. Bu iş artık toparlanmaz hale geldi,” dedi. Girdi maliyetlerinin katlandığını belirten Işık, özellikle gübre fiyatlarındaki artışa dikkat çekerek, “İki sene önce gübreyi 4 liraya alıyorduk, bu sene 22 liraya aldık. Eğer bu patatesin ihracatı olmazsa çiftçi ayakta duramaz. Kimse yardım etmiyor. Ürünü 10 ay depoda beklettim. Şimdi ‘Keşke satsaydın’ diyorlar ama alan yoktu. Şirketler çok büyük üretim yaptığı için bizim köylerde sıkıntı başladı,” ifadelerini kullandı. “200 TON PATATES ÇÖP OLDU” Mustafa Işık, depolardaki ürünlerin büyük bölümünün artık kullanılamaz hale geldiğini belirterek, “Benim burada yaklaşık 200 ton patatesim çöp oldu. Şu anda 100 ton kadar var. Bir kısmını dağıttım, bir kısmını hayvanlara verdim. Ağacaşar köyünde hemen her evde 50 ton civarında patates depoda duruyor. Adana’da yeni ürün başladı, bunlar artık tamamen çöp,” dedi. Yaptığı yatırımın da zarar olduğunu söyleyen Işık, “Ben bu depoyu yaklaşık 2 milyon maliyetle yaptım. Bu patatesi depoya koymanın bile bana 2 milyon zararı oldu. Elektrik parasını bile ödeyemedim” diye konuştu. “BU YIL EKMEYECEĞİM, HAMMALLIK YAPACAĞIM” Köyde başka üreticiler de aynı tabloyu yaşadıklarını anlattı. Bir üretici artık tarım yapmak istemediğini belirterek “Köylerin geneli aynı durumda. Bu yıl bir şey ekmeyeceğim, hammallık yapacağım. Çiftçi bu kadar zarar edince artık patates ekmeyecek gibi görünüyor. Çoğu mısıra döndü. Bu patatesi 3 liraya bile satamadık” dedi. “KÖYLERDE İCRALAR BAŞLADI” Üreticilerin yaşadığı en büyük sorunlardan birinin kredi borçları olduğunu söyleyen Mustafa Işık, “Şu anda en büyük sıkıntı kredi. Küçük çiftçiye ÇKS yok diye kredi vermiyorlar. Çiftçinin yeniden ekim yapacak durumu kalmadı. Sosyal Güvenlik Kurumu borcun varsa kredi de çekemiyorsun. Kredi borçlarını ödeyebilmek için insanlar hayvanını satıyor. Köylerde icralar başladı. Tarlalar, evler bankalara geçti. Bazı evler satıldı, bazıları bankaların üzerinde duruyor. Özel bankalar daha da kötü davranıyor,” dedi. GÜRER: “BU MİLLİ SERVET ÇÖPE GİTMEMELİ” CHP Niğde Milletvekili Ömer Fethi Gürer, ürünlerin değerlendirilmesi gerektiğini belirterek, “Patates iri ve kaliteli. Büyükşehirlerde en az 20 liraya satılan ürün burada 3 liraya bile alıcı bulamıyor. Depodaki patates çöp olmuş durumda. Artık ancak hayvan yemi olarak değerlendirilmeye çalışılıyor,” şeklinde konuştu. Türkiye’de yaşanan gıda israfına dikkat çeken Gürer, “Daha önce de iktidara seslendim. Bu milli servet sadece bir kişinin ürünü değil, ülkenin değeridir. Bunların çöp olmaması gerekiyor. Türkiye’de yılda yaklaşık 23 milyon ton gıda israf ediliyor. Bunun önemli bir kısmı da tarladan depoya gelip değer bulamayan ürünlerden oluşuyor. Buna mutlaka çözüm üretilmeli,” dedi. “ÇİFTÇİNİN CİĞERİ YANIYOR” Çiftçinin yaşadığı ekonomik yıkımı anlatan CHP Niğde Milletvekili Ömer Fethi Gürer, “Çiftçinin ciğeri yanıyor. İcra geliyor, tarlası gidiyor, traktörü gidiyor. Patatesten para kazanamıyor. Çoluk çocuk bir süre dayanıyorlar, sonra şehirlere gidip asgari ücretle çalışmak zorunda kalıyorlar. Oysa bu insanlar üretmeli. Çiftçilerin içine düşürüldüğü durum ülkenin geleceği açısından da büyük risk,” diye konuştu. Patates üreticisinin desteklenmemesi halinde tüketicinin de ağır bedel ödeyeceğini belirten Gürer, “Bugün üretici patates üretmese büyükşehirde yaşayan insanlar patatesin kilosunu 100 liraya almak zorunda kalırdı. Şu patates 3 liraya satılamaz mı? Bu ülkenin kamu kuruluşları ne için var? Tarım Kredi Kooperatifleri, Toprak Mahsulleri Ofisi üreticiden bu ürünü alsın. Alamayan fakir fukara vatandaşlara dağıtılsın,” dedi. “KİMSENİN KONUŞACAK HÂLİ KALMAMIŞ” CHP Niğde Milletvekili Ömer Fethi Gürer, köylerde yaşanan ekonomik çöküşün artık sosyal bir yıkıma dönüştüğünü belirterek, “Yıllardır bu insanlar aynı sorunu yaşıyor. Köy kahvesinde gördük, herkes aynı durumda. Kimsenin konuşacak hali kalmamış. Cepler boş, insanlar perişan. Özellikle kredi meselesi çiftçiyi çok sıkıştırıyor. Sosyal Güvenlik Kurumu primini ödeyemeyen çiftçinin yakasına banka da yapışıyor. ‘Önce borcunu öde, sonra kredi verelim’ diyorlar. Peki bu insan borcunu nasıl ödeyecek? Ürettiği ürün bu haldeyken nasıl ayakta kalacak?” “KREDİ VERİYORLAR AMA NAKİT VERMİYORLAR” Mustafa Işık ise kredi sistemine tepki göstererek yaşadığı sıkıntıyı şu sözlerle anlattı: “Ben krediye başvurdum. Kredi onaylanıyor ama parayı karta yatırıyorlar. Gübre al, yem al diyorlar. Benim nakit paraya ihtiyacım var. Bana kredi veriyorsan nakit vermen lazım. En büyük sorun bu. Ben bu işi yeniden krediyle çevirmek zorundayım.” “PATATES ARTIK HAYVAN YEMİ OLDU” Depolardaki ürünlerin artık hayvan yemi olarak değerlendirildiğini söyleyen CHP’li Ömer Fethi Gürer, “Gördüğünüz gibi depolardaki çuvallar adeta tarlanın içine taşınmış gibi duruyor. Patateste durum vahim. Bu ürün artık hayvan yemine dönüşmüş durumda” diye konuştu. Fransa örneği üzerinden tarımdaki plansızlığa dikkat çeken Gürer, “Fransa’da 3,5 milyon süt ineği var ama Türkiye’den daha fazla süt alıyorlar. Çünkü hayvanın yemesi gereken kaliteli yemi veriyorlar. Bizde ise elde kalan patates hayvan yemi yapılarak hiç olmazsa zarar azaltılmaya çalışılıyor,” dedi.

KOOPBİS Veri Girişi İçin Son Tarih 26 Nisan! Haber

KOOPBİS Veri Girişi İçin Son Tarih 26 Nisan!

Tarım ve Orman Bakanlığı tarafından hayata geçirilen Kooperatif Bilgi Sistemi (KOOPBİS) için veri giriş süreci azalıyor. Yükümlülüklerini yerine getirmeyen kooperatif yönetim kurulu üyelerini, binlerce liralık idari para cezalarının yanı sıra hapis cezası riski de bekliyor. ​Kooperatiflerin şeffaflığını artırmak ve dijitalleşmesini sağlamak amacıyla başlatılan KOOPBİS veri girişlerinde geri sayım başladı. Bakanlık tarafından yayımlanan yönetmelik uyarınca, tüm kooperatiflerin verilerini sisteme işlemesi için belirlenen son tarih 26 Nisan 2026 olarak açıklandı. ​İhmalin Bedeli Ağır: Hem Para Hem Hapis Cezası ​Yönetmeliğin 17’nci maddesi uyarınca, veri girişini süresi içinde tamamlamayan kooperatif yöneticilerini ciddi yaptırımlar bekliyor. Bilgileri eksik veya hatalı giren ya da hiç girmeyen yönetim kurulu üyelerine; ​İdari Para Cezası: Her bir eksik işlem için ayrı ayrı uygulanmak üzere yaklaşık 8.600 TL tutarında para cezası kesilecek. İşlem sayısı arttıkça bu tutar katlanarak büyüyecek.​ Adli Yaptırımlar: Kanunun Ek-2’nci maddesi kapsamında, yükümlülüklerini yerine getirmeyen yöneticiler hakkında 3 aydan 2 yıla kadar hapis cezası ve 50 günden 500 güne kadar adli para cezası istemiyle dava açılabilecek.​Hangi Bilgilerin Girilmesi Zorunlu? ​Kooperatiflerin mağduriyet yaşamaması için sisteme şu bilgileri eksiksiz işlemesi gerekiyor: ​Ticaret sicili kayıtları ve finansal tablolar.​Yönetim kurulu ve denetçi raporları.​Genel kurul toplantı evrakları.​Ortaklara ait kimlik, iletişim, pay ve ödeme bilgileri.​"15 Gün" Kuralına Dikkat! ​Haberde dikkat çeken bir diğer önemli detay ise genel kurul süreçleri. Ortakların incelemesine sunulması gereken yıllık faaliyet raporu, bilanço, gelir-gider farkı hesapları ve denetçi raporlarının, genel kurul toplantısından en az 15 gün önce sisteme yüklenmiş olması yasal bir zorunluluk teşkil ediyor. ​Mağduriyet Yaşanmaması İçin Son Çağrı ​Yetkililer, kooperatif yönetim kurulu üyelerinin herhangi bir adli veya idari yaptırımla karşılaşmamaları adına, işlemlerini son güne bırakmadan 26 Nisan 2026 tarihine kadar KOOPBİS üzerinden tamamlamaları gerektiği konusunda kritik uyarıda bulundu.

Büyükşehir Belediyesi Aksulu Çiftçilerin Yanında Haber

Büyükşehir Belediyesi Aksulu Çiftçilerin Yanında

Antalya Büyükşehir Belediyesi, 22 Ocak’ta akşam saatlerinden itibaren etkili olan fırtına ve şiddetli yağışların ardından oluşan sel felaketinden etkilenen vatandaşların yanında olmayı sürdürüyor. Afetin hemen ardından sahaya inen Büyükşehir Belediyesi ekipleri, özellikle tarımsal üretimin yoğun olduğu Aksu ilçesinde zarar gören seralarda hasar tespit çalışmalarına devam ediyor. Büyükşehir Belediyesi, tespitlerin tamamlanmasının ardından, vatandaşların mağduriyetlerinin giderilmesi amacıyla hızla hareket edip, gerekli desteği sağlayacak. Ani gelişen doğal afetlerde hızlı refleks gösteren Antalya Büyükşehir Belediyesi, 22 Ocak akşamından itibaren etkisini gösteren fırtına ve yağışların neden olduğu sel felaketi sonrası, birçok ilçede olduğu gibi Aksu’da da vatandaşın mağduriyetlerini gidermek için çalışmalarını sürdürüyor. Seracılık faaliyetlerinin büyük önem taşıdığı Aksu ilçesine bağlı Karaçalı, Kemerağzı, Kundu, Güzeloluk, Kumköy ve Topallı mahallelerinde zarar gören seraları yerinde inceleyen ekipler, hasar tespit çalışmalarını titizlikle yürütüyor. DEĞERLENDİRMELER SÜRÜYOR Yapılan hasar tespit çalışmaları sonucunda bölgedeki birçok seranın sular altında kaldığı ve üretimi yapılacak ürünlerde ciddi hasar meydana geldiği tespit edildi. Her daim vatandaşın yanında olan Antalya Büyükşehir Belediyesi, hasar tespit çalışmalarının tamamlanmasının ardından, üreticilerin yaşadığı mağduriyetlerin giderilmesi amacıyla gerekli değerlendirmeleri yapıp, desteği sağlayacak. “ÇİFTÇİLERİN YANINDAYIZ” Antalya Büyükşehir Belediyesi Tarımsal Hizmetler Dairesi Başkanlığı’nda görev yapan Ziraat Mühendisi Seyit Emre Bilici, “Antalya Büyükşehir Belediyesi olarak, ilk günden bu yana sahadaki çalışmalarımızı sürdürüyoruz. Şimdi de Aksu ilçesine bağlı Karaçalı mahallesinde, zarar gören çiftçilerimizin yanındayız. Burada çiftçilerimizin zayiatları ne kadar, sel kaynaklı nasıl bir mağduriyet yaşadılar diye, hepsini tek tek not alıp, değerlendirmeye alıyoruz” dedi. BÜYÜKŞEHİR’E TEŞEKKÜR Çiftçi Adil Sargın, “Hasarımız büyük, Allah’tan geldi, bütün üretici arkadaşlarımıza geçmiş olsun diliyorum. Yağmurlar sonucunda seralarımızda hasarlar yaşandı, öncelikle kendimiz seralardaki suyu boşaltmaya çalıştık, sonrasında Antalya Büyükşehir Belediyesi hemen yardımımıza koştu. Sağ olsunlar hemen geldiler, ilgilendiler. Hasar tespitinde bulunuyorlar. Antalya Büyükşehir Belediyesi her zaman üreticinin yanında oluyor. Birçok destek veriyor. Hayvancılıkla ilgili de destekler veriyor. Büyükşehir Belediyesi yanımıza gelip, bize destek verdiği için teşekkürlerimizi sunarız” şeklinde konuştu.

logo
En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.