Hava Durumu

#Muğla

Kırsal Haber - Muğla haberleri, son dakika gelişmeleri, detaylı bilgiler ve tüm gelişmeler, Muğla haber sayfasında canlı gelişmelere ulaşabilirsiniz.

Ege İhracatçı Birlikleri’nden 1 Milyar 557 Milyon Dolarlık İhracat Haber

Ege İhracatçı Birlikleri’nden 1 Milyar 557 Milyon Dolarlık İhracat

Ege İhracatçı Birlikleri (EİB), Mayıs ayında yüzde 4,8 azalışla 1 milyar 557 milyon dolarlık ihracat gerçekleştirdi. Türkiye’nin ihracatı ise Mayısta geçen yılın aynı ayına kıyasla yüzde 9,3 azalarak 22 milyar 504 milyon dolar oldu. EİB’nin 2026 yılının Ocak-Mayıs döneminde ihracatı yüzde 1,9 artışla 7 milyar 709 milyon dolar olurken son bir yıllık dönemde ihracatı ise yüzde 2 artışla 18 milyar 649 milyon dolar olarak gerçekleşti. Sanayi ihracatı Mayıs ayında yüzde 2 artışla 883 milyon dolar, tarım ihracatı ise yüzde 14 azalışla 546 milyon dolar olarak gerçekleşti. 242 milyon dolarlık ihracata imza atan Ege Demir ve Demirdışı Metaller İhracatçıları Birliği zirvedeki yerini korudu. Demir demirdışı metaller ihracatçıları Mayıs ihracatını yüzde 2,6 artırdı. Ege Su Ürünleri ve Hayvansal Mamuller İhracatçıları Birliği yüzde 3 artışla 154 milyon dolar, Ege Maden İhracatçıları Birliği 128 milyon dolarlık ihracatla Mayıs ayını geride bıraktı. Ege Hazırgiyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği 102 milyon dolarlık döviz getirdi. Ege Tütün İhracatçıları Birliği 88 milyon dolarlık, Ege Hububat Bakliyat Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Mayıs ayında 79 milyon dolar ihracat gerçekleştirdi. Ege Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği 77 milyon dolar, Ege Kuru Meyve ve Mamulleri İhracatçıları Birliği 60 milyon dolarlık ihracatı kayda aldı. Ege Mobilya Kağıt ve Orman Ürünleri İhracatçıları Birliği, 61 milyon dolarlık, Ege Tekstil ve Hammaddeleri İhracatçıları Birliği 29 milyon dolar ihracat yaptı. Ege Zeytin ve Zeytinyağı İhracatçıları Birliği, 20 milyon dolarlık dövizi, Ege Deri ve Deri Mamulleri İhracatçıları Birliği ise ihracatını 8 milyon dolarlık dövizi Türkiye’ye kazandırdı. Ege Bölgesi’nin ihracatı 2 milyar 583 milyon dolar Ege Bölgesi, Mayıs ayında 2 milyar 583 milyon dolarlık ihracat gerçekleştirdi. İzmir’de yerleşik iki serbest bölge İzmir’in ihracatına 255 milyon dolarlık katkı sağladı. Mayıs ayında İzmir, 1 milyar 462 milyon dolarlık ihracatla Ege Bölgesi ihracatının yüzde 56’sını tek başına gerçekleştirdi Denizli, Mayıs ayında 382 milyon dolar, Manisa 344 milyon dolar ihracat yaptı. Muğla Mayıs ayında 107 milyon dolarlık ihracatı, Balıkesir 104 milyon dolarlık ihracatı Türkiye’ye kazandırdı. Aydın, Mayıs ayında 84 milyon dolarlık döviz getirisine imza attı. Kütahya’nın ihracatı 41 milyon dolar, Afyonkarahisar’ın ihracatı 31 milyon dolar olarak gerçekleşti. Uşak 24 milyon dolarlık ihracat yaptı. İhracatçımız varlığını güçlendirmeye devam ediyor Ege İhracatçı Birlikleri Koordinatör Başkanı Muhammet Öztürk, Mayıs ayında yaşanan takvim etkisinin ihracat rakamlarına yansıdığını belirterek, “Milli ve dini bayramlar nedeniyle geçen yıla göre yaklaşık 6 iş günü eksik çalıştığımız bir ayı geride bıraktık. Bu durum Ege Bölgesi ihracatında yaklaşık 500 milyon dolarlık bir kayba neden oldu. Ancak ihracatçımız üretmeye, istihdam yaratmaya ve yeni pazarlarda varlığını güçlendirmeye devam ediyor. Mayıs ayında Ege Demir ve Demirdışı Metaller İhracatçıları Birliğimiz ile Ege Su Ürünleri ve Hayvansal Mamuller İhracatçıları Birliğimiz ihracatlarını artırarak pozitif ayrıştı.” dedi. 19 milyar dolar seviyesini aşmayı hedefliyoruz Avrupa Birliği ve ABD pazarlarında talebin canlılığını sürdürdüğüne dikkat çeken Öztürk, “En büyük iki ihracat pazarımız olan AB ve ABD'den gelen siparişlerde olumlu sinyaller alıyoruz. Haziran ayıyla birlikte ihracat performansımızın yeniden ivme kazanmasını ve yıllık bazda Ege İhracatçı Birlikleri ihracatının 19 milyar dolar seviyesini aşmasını hedefliyoruz. Çin’de ürün fiyatlarının yükselmesi ve kapasite kullanım oranlarının düşmeye başlaması, Türk ihracatçısı açısından rekabet avantajı oluşturuyor. Özellikle Avrupa ve ABD pazarlarında alternatif tedarikçi arayışlarının arttığı bir dönemde Türkiye'nin üretim gücü ve lojistik avantajı daha fazla öne çıkıyor.” diye konuştu. İhracatı destekleyen politikalarla ihracat yeniden büyümenin itici gücü haline gelmeli Türkiye ekonomisinin sürdürülebilir büyümesinin üretim ve ihracat odaklı bir anlayışla mümkün olacağını belirten Öztürk şunları söyledi: “Üretici fiyatlarının yaklaşık 40 aydır artış gösterdiği bir ortamda sanayi ihracatçılarımızın rekabet gücünü koruyabilmesi için desteklenmesi büyük önem taşıyor. Türkiye ekonomisi yılın ilk çeyreğinde büyümesini sürdürse de sanayi sektörü yüzde 0,8 daralma yaşadı. Büyümenin kalıcı ve sağlıklı olabilmesi için üretim ve ihracatın ekonomiye daha fazla katkı sunması gerekiyor. Son altı çeyrektir ihracat büyümeye yeterli katkıyı veremiyor. Önümüzdeki dönemde üretimi ve ihracatı destekleyen politikalarla ihracatın yeniden büyümenin itici gücü haline gelmesini sağlamalıyız. Türkiye'nin sürdürülebilir kalkınma hedeflerine ulaşmasının yolu üretimden, yatırımdan ve ihracattan geçiyor.”

Tarımsal Amaçlı Örgütlerin Derecelendirme Başvuruları Başlıyor Haber

Tarımsal Amaçlı Örgütlerin Derecelendirme Başvuruları Başlıyor

Muğla İl Tarım ve Orman Müdürü Seyfettin Baydar, Tarım ve Orman Bakanlığı tarafından yürütülen “Tarımsal Amaçlı Örgütlerin Derecelendirilmesi” çalışmaları kapsamında 2026 yılı başvurularının başlayacağını belirterek üretici örgütlerine çağrıda bulundu. İl Müdürü Baydar yaptığı açıklamada, güçlü üretici örgütlerinin tarımsal kalkınmanın temel taşlarından biri olduğunu ifade ederek şu bilgilere yer verdi: “Tarım ve Orman Bakanlığımızın görev alanında bulunan Tarımsal Amaçlı Kooperatifler, Üretici Birlikleri ve Islah Amaçlı Yetiştirici Birlikleri için 2026 yılı derecelendirme başvuruları başlamıştır. Güçlü örgütler, güçlü tarım anlayışıyla yürütülen bu çalışma; üretici örgütlerimizin kurumsal kapasitelerinin geliştirilmesi, hizmet kalitesinin artırılması ve sürdürülebilir bir yapıya kavuşmaları açısından büyük önem taşımaktadır.” Başvuruların 01 Haziran – 05 Temmuz 2026 tarihleri arasında gerçekleştirileceğini belirten Baydar, işlemlerin e-Devlet Kapısı üzerinden ve todes.tarimorman.gov.tr adresi aracılığıyla yapılacağını söyledi. Başvuru şartları ve gerekli bilgilere ilişkin “Uygulama Rehberi”ne aynı internet adresinden veya Muğla İl Tarım ve Orman Müdürlüğü resmi web sitesinin “Duyurular” bölümünden ulaşılabileceğini kaydeden Baydar, Muğla’daki tüm ilgili tarımsal örgütleri başvuru yapmaya davet etti. İl Müdürü Seyfettin Baydar açıklamasında ayrıca, üretici örgütlerinin güçlenmesinin hem üreticilerin rekabet gücünü artıracağını hem de kırsal kalkınmaya önemli katkılar sağlayacağını vurguladı.

Ege Bölgesi’nin Nisan Ayı İhracatı Arttı Haber

Ege Bölgesi’nin Nisan Ayı İhracatı Arttı

Ege Bölgesi’nin nisan ayı ihracatında 4 milyar dolar barajının aşılmasına ramak kaldı.Ticaret Bakanlığı’nın faaliyet illerine göre, Ege Bölgesi 2025 yılı nisan ayında 3 milyar 440 milyon dolar ihracat gerçekleştirmişken, 2026 yılı nisan ayında yüzde 13,6’lık artışla 3 milyar 908 milyon dolara yükseldi. Ege Bölgesi’nin ocak-nisan dönemindeki ihracatı 13 milyar 882 milyon dolar olarak gerçekleşti. Geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 1,7’lik gerileme yaşanmasına rağmen, nisan ayında yakalanan çift haneli artış bölge ihracatında toparlanma sinyali verdi. 2026 yılının ilk çeyreğinde 720 milyon dolara ulaşan ihracat kaybı, nisan ayındaki başarılı performans sonrasında 237 milyon dolara düştü. İzmir Türkiye’de üçüncü sırada yer aldı Ege Bölgesi’nin ihracat üssü konumundaki İzmir, nisan ayında 2 milyar 40 milyon dolarlık ihracata imza atarak bölgenin liderliğini sürdürdü. İzmir, Türkiye genelinde en çok ihracat yapan üçüncü il olurken, Ege Bölgesi ihracatının yüzde 52’sini tek başına gerçekleştirdi. İzmir’in nisan ayı ihracatı geçen yılın aynı ayına göre yüzde 8,7 artış gösterdi. Ancak İzmir’in ocak-nisan dönemi ihracatı yüzde 3,2 düşüşle 7 milyar 382 milyon dolar oldu. Manisa’nın ihracatta kan kaybı durdu Ege Bölgesi’nin ihracatında ikinci sırada yer alan Manisa, 2026 yılının ilk üç aylık döneminde ihracatta yaşadığı kan kaybını nisan ayında durdurdu. Nisan ayında Manisa’nın ihracatı yüzde 12,1’lik artışla 599,4 milyon dolardan 671,8 milyon dolara ilerlerken, Manisa, 2026 yılının dört aylık diliminde 2,3 milyar dolar dövizi Türkiye’ye kazandırdı. Denizli’de çarklar daha hızlı dönüyor Ege Bölgesi’nin ihracatını domine eden illerden Denizli’de çarklar nisan ayında daha hızlı döndü. Denizli’nin nisan ayında ihracatı yüzde 29’luk artışla 351,6 milyon dolardan 452 milyon dolara tırmandı. Denizli’nin dört aylık dönemdeki ihracatı da yüzde 9’luk artışla 1 milyar 460 milyon dolardan 1 milyar 593 milyon dolara ilerledi. Ege Bölgesi’nde ihracat sıralamasında ilk üçte yer alan İzmir, Manisa ve Denizli’nin nisan ayı ihracatı yüzde 12’lik artışla 2 milyar 828 milyon dolardan 3 milyar 163 milyon dolara yükseldi. Üç il Ege Bölgesi ihracatından yüzde 81 pay aldı. Ege Bölgesi ihracat artış rekortmeni Balıkesir oldu Nisan ayında ihracatını yüzde 52’lik dikkat çekici 168 milyon dolardan 255,7 milyon dolarla taşıyan Balıkesir, Ege Bölgesi illeri arasında ihracat artış rekortmeni oldu. Aydın’ın nisan ayı ihracatı yüzde 23,2 artışla 173,6 milyon dolar olurken, Muğla yüzde 5,4’lük artışla 113,6 milyon dolar ihracat gerçekleştirdi. Kütahya yüzde 13,5 artışla 93,6 milyon dolara, Uşak ise yüzde 41,3 artışla 37,6 milyon dolara ulaştı. Ege Bölgesi’nde nisan ayındaki ihracatı gerileyen tek il Afyonkarahisar oldu. 2025 yılı nisan ayında 86,8 milyon dolarlık ihracata imza atan Afyonlu ihracatçılar, 2026 yılı nisan ayında yüzde 19’luk kayıpla 70 milyon dolar ihracat seviyesine indiler. Öztürk: “Nisan’da iki gün fazla çalışma ve parite ihracatı artırdı Ege İhracatçı Birlikleri Koordinatör Başkanı Muhammet Öztürk, Nisan ayında ihracattaki artışın altında 2025 yılına göre iki iş günü fazla ihracat yapılması ve paritenin yattığını vurguladı. İhracat artışının kalıcı olması için ihracatçılara sağlanan TCMB döviz dönüşüm desteğinin yüzde 3’ten 5’e çıkarılmasını beklediklerinin altını çizen Öztürk; “Döviz dönüşüm desteği oranını artırmak yanında 3’er aylık dönemlerde uzatılması yerine yıllık kararlar alınmasını bekliyoruz. Bu sayede ihracatçılarımızın öngörüleri artacaktır. İhracatçının nefes alabileceği finansman koşullarının oluşturulması, kur-enflasyon dengesinin daha sağlıklı yönetilmesi ve özellikle katma değerli üretimi destekleyen politikaların artırılması ihracat performansımızın daha da pozitif bir tabloya dönüşmesini sağlayacaktır. İhracatçının güç kaybetmesi sadece dış ticareti değil; üretimi, yatırımı, istihdamı ve ülkemizin büyüme hedeflerini de doğrudan etkiler” diye konuştu.

7. Zeytinyağı Kalite Yarışması’nda Gurur Gecesi Haber

7. Zeytinyağı Kalite Yarışması’nda Gurur Gecesi

Muğla’nın bereketli topraklarından süzülen "sıvı altın", Muğla İl Tarım ve Orman Müdürlüğü tarafından düzenlenen ve artık gelenekselleşen 7. Zeytinyağı Kalite Yarışması ile bir kez daha tescillendi. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Atatürk Kültür Merkezi’nde gerçekleştirilen tören, il protokolünden üreticilere, sektör paydaşlarından sivil toplum kuruluşlarına kadar geniş bir katılımla adeta bir zeytin şölenine dönüştü. ​Muğla’nın Zeytin Potansiyeli ve Ekonomik Gücü ​Açılış konuşmasını yapan Muğla İl Tarım ve Orman Müdürü Seyfettin Baydar, Muğla’nın zeytin varlığı açısından Türkiye’nin lokomotif şehirlerinden biri olduğunu vurguladı. İldeki yaklaşık 1 milyon dekarlık devasa zeytin varlığına dikkat çeken Baydar, TÜİK verilerine göre yıllık 156 bin tonu aşan yağlık zeytin üretiminin, kenti yaklaşık 30 bin tonluk bir zeytinyağı üretim merkezine dönüştürdüğünü belirtti. Baydar ayrıca konuşmasına, kentin ortak gururu olan Muğlaspor’un 1. Lig’e yükselmesini kutlayarak başlayarak spor ve tarımın şehir ruhundaki bütünleştirici gücüne değindi. ​2019’dan Bugüne: Bir Kalite Yolculuğunun Hikayesi ​Muğla’da zeytinyağının kalitesini artırmak adına 2019 yılında başlatılan "Zeytinin Zeytinyağına Kayıpsız ve Kaliteli Yolculuğu" projesi, bugün meyvelerini vermeye devam ediyor. Bakanlık destekli bu proje kapsamında, sadece üretim değil; hasat, işleme ve depolama süreçlerinde de üreticilere yoğun eğitimler verildi. Bu eğitimlerin başarısı, yarışmaya olan ilgide de kendini gösterdi. İlk yıl 86 başvuru ile yola çıkan organizasyon, 2025–2026 sezonunda 161 başvuruluk rekor bir katılıma ulaştı. Bu artış, Muğla üreticisinin artık sadece miktar değil, "yüksek kalite" odaklı bir üretim modelini benimsediğini kanıtladı. ​Muğla Tarımına Dev Yatırım: 725 Milyon TL Destek ​Sektördeki teknolojik gelişime de değinen Seyfettin Baydar, Bakanlık tarafından Muğla’ya bu yıl toplam 725 milyon TL tutarında devasa bir tarımsal destek sağlandığını açıkladı. Bu desteğin 260 milyon TL’si bitkisel üretime ayrılırken, zeytinyağı tesislerinin modernizasyonu için 29 milyon TL, ekipman ihtiyacı olan üreticiler için ise yüzlerce zeytin silkme makinesi desteği sunuldu. ​Zeytin: Atalarımızdan Kalan Kutsal Bir Miras ​Muğla Valisi Dr. İdris Akbıyık, törendeki hitabında zeytinin sadece bir tarım ürünü değil, Anadolu topraklarının kadim bir kültürel mirası olduğunu hatırlattı. Muğla’nın yarısının zeytin ağaçlarıyla kaplı olduğunu ve bölgede 2 bin 500 yaşını aşmış anıt ağaçların bulunduğunu belirten Akbıyık, zeytinyağının markalaşmasının şehrin gastronomik turizmi için de hayati önem taşıdığını söyledi. Vali Akbıyık, yaklaşan 14 Mayıs Dünya Çiftçiler Günü vesilesiyle tüm üreticilere teşekkürlerini sundu. ​Zirvedeki İsimler: Premium Ödülleri ve Teknik Başarı ​Yarışmanın en heyecanlı anı, "Yüksek Altın" olarak nitelendirilen 9 PREMIUM ödülün sahiplerini bulmasıyla yaşandı. Kimyasal analizleri Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Gıda Analizleri Laboratuvarı, duyusal tadım analizleri ise Zeytindostu Derneği tarafından titizlikle yürütülen yarışmada; toplamda 51 altın, 29 gümüş ve 19 bronz ödül dağıtıldı. Bilimsel kriterlere dayanan bu ödüllendirme süreci, Muğla zeytinyağının uluslararası standartlarda yarışabilecek düzeyde olduğunu bir kez daha belgeledi. ​Renkli Görüntüler ve Üreticiye Ekipman Müjdesi ​Tören, sadece ödüllerle değil, sosyal etkinliklerle de renklendi. Menteşe Borsa İstanbul İlkokulu öğrencilerinin halk oyunları gösterisi katılımcılardan büyük alkış alırken, program sonunda yapılan çekilişle üreticilere pülverizatör, zeytin kasaları ve zeytin silkme makineleri gibi işlerini kolaylaştıracak ekipmanlar hediye edildi. ​Muğla zeytinyağının Avrupa Birliği Coğrafi İşaret tesciliyle dünya sahnesine çıkması ve bu tür kalite yarışmalarıyla standartların yükseltilmesi, şehrin tarımsal geleceği adına umut verici bir tablo çizmeye devam ediyor.

Muğla’da 98 Üreticiye İpekböceği Larvası Dağıtıldı Haber

Muğla’da 98 Üreticiye İpekböceği Larvası Dağıtıldı

Muğla’da kırsal kalkınmanın parlayan yıldızı olan ipekböcekçiliğini yaygınlaştırmak ve yerel üreticiye alternatif gelir kapısı açmak amacıyla düzenlenen İpekböceği Dağıtım Töreni, Köyceğiz’in Pınarköy Mahallesi’nde gerçekleştirildi. 5 bin yıllık kadim bir geleneği geleceğe taşıyan proje kapsamında, 98 üreticiye yeni sezon larvaları teslim edildi. ​Muğla, İpek Üretiminde Türkiye’nin Zirvesine Oynuyor ​Törende paylaşılan veriler, Muğla’nın ipekböcekçiliğindeki stratejik önemini bir kez daha ortaya koydu. Türkiye genelindeki ipekböceği işletmelerinin %6,2’sine ev sahipliği yapan Muğla, 2025 yılı verilerine göre: ​Üretim miktarında: 5.892 kilogram ile Türkiye 3. sü, ​İşletme sayısında: Türkiye 5. si konumunda yer alıyor. ​Hedef: 2026 Yılında 142 İşletmeye Ulaşmak ​İl Tarım ve Orman Müdür Yardımcısı Dr. Songül Topal, törende yaptığı konuşmada üretimin ivme kazandığını müjdeledi. Topal, “2025 yılında 23 mahallede 106 işletme ile yürüttüğümüz faaliyetlerimizi, 2026 yılında 142 işletmeye çıkarmayı hedefliyoruz. Köyceğiz, bu üretimin kalbi konumundadır,” dedi. ​Üreticiye %75 Hibe Müjdesi ​Dr. Songül Topal, üreticilere yönelik yeni destek paketlerinin de sinyalini verdi. İl Müdürlüğü tarafından hayata geçirilecek yeni proje ile; ​İpekböceği yetiştiricilerine %75 hibe desteği ile malzeme temini sağlanacak. ​Üretimin sürdürülebilirliği için ilerleyen süreçte dut fidanı dağıtımı gerçekleştirilecek. ​Protokol ve Üreticiler El Ele ​Köyceğiz Kaymakamı Mert Kumcu, çocukluk anılarında yer alan bu değerli üretimin Pınarköy’de yaşatılmasından duyduğu memnuniyeti dile getirerek, üreticilere bereketli bir sezon diledi. Kadın üreticilerin yoğun katılım gösterdiği törende, Kozabirlik yetkilileri tarafından yetiştiricilere teknik eğitimler verilerek larvaların bakımı hakkında püf noktaları aktarıldı. ​Tören; Köyceğiz Kaymakamı Mert Kumcu, İl Tarım Müdür Yardımcısı Dr. Songül Topal, Kozabirlik Ege Bölge Temsilcisi Faik Ramazan Akyüz ve ilçe müdürlerinin katılımıyla, larvaların üreticilere dağıtılmasının ardından sona erdi.

Bodrum’da Tarım ve Turizm Güçlerini Birleştirdi Haber

Bodrum’da Tarım ve Turizm Güçlerini Birleştirdi

Bodrum Belediyesi tarafından düzenlenen “Üreten Bodrum Buluşması”, tarımsal üretimi destekleyen hamleler ve turizmi kırsala yayan stratejik projelerle büyük bir ses getirdi. Bahçeyaka’da yüz binlerce fide üreticiyle buluşurken, Etrim’de Bodrum’un yeni yüzü olan “Agro Bodrum Rotası” görücüye çıktı. Üreticiye Dev Destek: 350 Bin Yazlık Sebze Fidesi Toprakla Buluşuyor Bahçeyaka Fide Üretim ve Yerel Tohum Ar-Ge Merkezi’nde gerçekleştirilen etkinlikte, Bodrum tarımı için rekor bir sayıya ulaşıldı. Bodrum Belediye Başkanı Tamer Mandalinci, 2024 yılında 144 bin olan fide desteğinin 2026 yılında 350 bine çıkarıldığını müjdeledi. Başkan Mandalinci, yerel üretimin önemine değinerek şu ifadeleri kullandı: "Bağına, bahçesine ve geçmişten gelen mirasına sahip çıkan köylülerimizin yanındayız. Ücretsiz fide dağıtımımız her yıl katlanarak artmaya devam edecek." Muğla Büyükşehir Belediye Başkanı Ahmet Aras ise yerel yönetimlerin tarım politikalarına verdiği önemi vurgulayarak, üreticiyi desteklemenin şehir ekonomisi için kritik bir eşik olduğunu belirtti. Turizmde Yeni Model: Agro Bodrum Rotası Bodrum’un turizm sezonunu 3 aydan 10 aya çıkarmayı hedefleyen “Agro Bodrum Rotası”, Etrim Garaova Tarım Parkı’nda düzenlenen lansmanla tanıtıldı. Bodrum Ticaret Odası (BODTO), Bodrum Belediyesi ve Kaymakamlık iş birliğiyle hayata geçen proje, ziyaretçilere Bodrum’un kırsal zenginliklerini keşfetme imkanı sunuyor. Projenin Hedefleri: Sezonu Uzatmak: Turizmi sadece yaz aylarıyla sınırlı kalmaktan kurtarıp 9-10 aya yaymak. Deneyim Odaklı Turizm: Ziyaretçilerin halıcılık, arıcılık, zeytincilik ve bağcılık gibi faaliyetleri yerinde deneyimlemesi. Yerel Kalkınma: Turizm gelirini kıyıdan kırsala, tabana yaymak. Sürdürülebilirlik: Kültürel ve doğal değerleri koruyarak geleceğe taşımak. Sencer Solakoğlu ile Tarım Sohbetleri Etkinlik kapsamında Tarım ve Orman Politikaları Kurulu Başkanı Sencer Solakoğlu, üreticilerle bir araya gelerek toprak ıslahı ve modern tarım teknikleri hakkında kapsamlı bilgiler verdi. İnteraktif soru-cevap bölümünde üreticilerin karşılaştığı sorunlar ve çözüm yolları masaya yatırıldı. "Agro Pasaportlar" Dağıtıldı Lansman sonunda katılımcılara rota içeriğini anlatan özel "Agro Bodrum Pasaportları" takdim edildi. Ayrıca, Gençlik Tarım Kampı projesine destek vererek kırsal kalkınmaya katkı sunan işletmecilere plaket verilerek teşekkür edildi.

Muğla’daki Kooperatiflere KOOPBİS Uyarısı Haber

Muğla’daki Kooperatiflere KOOPBİS Uyarısı

Muğla İl Tarım ve Orman Müdürü Seyfettin Baydar, kooperatiflerin dijital arşivi olan KOOPBİS veri girişleri için sürenin dolmak üzere olduğunu hatırlattı. Eksik veri girişi yapan yönetim kurullarını bekleyen idari ve adli yaptırımlara dikkat çeken Baydar, "Mağduriyet yaşamayın" çağrısında bulundu. ​Muğla’da tarımsal kalkınmanın lokomotifi olan kooperatifler için dijital dönüşüm süreci kritik bir eşiğe geldi. 1163 Sayılı Kooperatifler Kanunu kapsamında hayata geçirilen Kooperatif Bilgi Sistemi (KOOPBİS) veri girişlerinde sona yaklaşılıyor. Muğla İl Tarım ve Orman Müdürü Seyfettin Baydar, kooperatif yöneticilerini uyararak işlemlerin 26 Nisan 2026 tarihine kadar tamamlanması gerektiğini vurguladı. ​KOOPBİS Nedir? Neden Önemli? ​Ticaret Bakanlığı tarafından yürütülen KOOPBİS, kooperatiflerin faaliyetlerini şeffaf, izlenebilir ve sürdürülebilir bir yapıya kavuşturmayı amaçlıyor. Sistem üzerinden şu veriler elektronik ortamda kayıt altına alınıyor: ​Ticaret sicili kayıtları ve ortaklık bilgileri, ​Finansal tablolar ve bilançolar, ​Yönetim kurulu faaliyet raporları, ​Genel kurul evrakları. ​"Yeni Bir Erteleme Öngörülmüyor" ​Daha önce veri giriş süresinin iki kez uzatıldığını hatırlatan İl Müdürü Seyfettin Baydar, sürece dair şu bilgileri paylaştı: ​"Mevcut durumda KOOPBİS veri giriş ve aktarım süreci için tanınan süre 26 Nisan 2026 tarihinde sona erecek olup, yeni bir erteleme öngörülmemektedir. Muğla genelinde tarımsal amaçlı kooperatiflerimizin büyük bir kısmı süreci tamamladı ancak henüz işlemlerini bitirmeyenler için zaman daralıyor." ​Yönetim Kurullarına Hapis ve Para Cezası Riski ​Mevzuat gereği yükümlülüklerini yerine getirmeyen kooperatif yönetimlerini ağır yaptırımlar bekliyor. Baydar, yıllık faaliyet raporları, bilanço ve mali tabloların genel kuruldan en az 15 gün önce sisteme yüklenmesi gerektiğini belirterek; aksi takdirde idari para cezaları ve adli yaptırımların uygulanabileceği konusunda uyardı. ​Muğla İl Tarım Müdürlüğü’nden Teknik Destek ​Muğla İl Tarım ve Orman Müdürlüğü, sürecin aksamaması için kooperatiflere rehberlik etmeye devam ediyor. Eğitim ve yönlendirme çalışmalarının sürdüğünü belirten Baydar, ihtiyaç duyan kooperatiflere teknik destek sağlanacağını ve sürecin yazılı bildirimlerle yakından takip edileceğini ifade etti. ​KOOPBİS Veri Girişi İçin İzlenecek Adımlar: ​e-Devlet Üzerinden Giriş: Kooperatif yetkilileri sisteme e-Devlet şifreleri ile erişebilir. ​Veri Güncelleme: Mevcut ortak listeleri ve finansal veriler kontrol edilmelidir. ​Belge Yükleme: Güncel genel kurul ve yönetim kurulu belgeleri sisteme PDF formatında işlenmelidir. ​Onay Süreci: Girilen verilerin doğruluğu kontrol edilerek onaylanmalıdır.

Muğlalı Kadınlar Karabuğday İle Tanışıyor Haber

Muğlalı Kadınlar Karabuğday İle Tanışıyor

Muğla’da kadın üreticilerin tarımsal üretimde daha etkin rol almasını hedefleyen “Muğlalı Kadınlar Karabuğday ile Tanışıyor” projesinin açılış programı ve eğitim çalışması, 27 Mart 2026 tarihinde Muğla İl Tarım ve Orman Müdürlüğü Konferans Salonu’nda gerçekleştirildi. Kadın üreticilere destek, üretime değer katacak Tarım ve Orman Bakanlığı Eğitim ve Yayın Dairesi Başkanlığı tarafından yürütülen “Kadın Çiftçiler Tarımsal Yeniliklerle Buluşuyor” programı kapsamında hayata geçirilen proje, Muğla İl Tarım ve Orman Müdürlüğü Koordinasyon ve Tarımsal Veriler Şubesi tarafından hazırlanarak 2026 yılı için onay aldı. 140 bin TL bütçeyle uygulanacak proje ile kadın üreticilere tohum ve gübre desteği sağlandı. Proje kapsamında Muğla’nın belirlenen pilot ilçelerinde 7 kadın çiftçiye karabuğday tohumu dağıtılarak demonstrasyon çalışmaları yapılacak. Toplam 35 dönüm alanda gerçekleştirilecek üretimde 350 kilogram karabuğday tohumu kullanılacak. Ayrıca 7 kadın üreticiye toplam 700 kilogram (14 çuval) NPK (20-20-20) gübresi verildi. Karabuğday üretimi yaygınlaştırılacak Proje süresince Muğla İl Tarım ve Orman Müdürlüğü ile Bahri Dağdaş Tarımsal Araştırma Enstitüsü Müdürlüğü iş birliğinde eğitimler, demonstrasyon çalışmaları ve üretim süreçlerine yönelik teknik destekler sürdürülecek. Program, Muğla İl Tarım ve Orman Müdürü Seyfettin Baydar ve Menteşe Belediye Başkanı Gonca Köksal Aras’ın açılış konuşmalarıyla başladı. “Kadın ve genç çiftçiler üretimin temel gücü” İl Müdürü Seyfettin Baydar konuşmasında karabuğdayın önemine dikkat çekerek, 2021-2026 yılları arasında yürütülen projeler hakkında bilgi verdi. Kadın ve genç çiftçilerin tarımsal üretimdeki rolünün önemine vurgu yapan Baydar, katılımcılar nezdinde tüm üreticilere teşekkür etti. Menteşe Belediye Başkanı Gonca Köksal Aras ise konuşmasında karabuğdayın özellikle glutensiz gıda sektöründeki yerine değinerek, Muğla’nın tarımsal potansiyeline katkı sağlayan üreticilere teşekkürlerini iletti. Eğitimlerle üreticiye rehberlik edilecek Açılış konuşmalarının ardından program, Ziraat Mühendisi Sergül Çulha’nın proje sunumu ile devam etti. Çulha, 2021-2026 yılları arasında yürütülen projeler ve yeni başlayan proje hakkında katılımcılara bilgi verdi. Bahri Dağdaş Tarımsal Araştırma Enstitüsü’nden Dr. Ahmet Güneş ise karabuğdayın bal üretimindeki önemi, glutensiz beslenmedeki yeri, tıbbi özellikleri ve düşük girdi maliyetleri hakkında kapsamlı bir eğitim verdi. Tohum ve gübre dağıtımı yapıldı Program, kadın üreticilere karabuğday tohumu ve gübre takdimi ile sona erdi.

Ege Bölgesi’nin İhracatı İki Ayda 496 Milyon Dolar Eridi Haber

Ege Bölgesi’nin İhracatı İki Ayda 496 Milyon Dolar Eridi

Ticaret Bakanlığı, şubat ayı faaliyet illeri ihracat istatistiklerine göre Ege Bölgesi’nin ihracatı 2026 yılının iki aylık döneminde 496 milyon dolar geriledi. Ege Bölgesi, 2025 yılının ocak- şubat döneminde 6,8 milyar dolar ihracat yapmışken 2026 yılının aynı döneminde 6,3 milyar dolar ihracat yapabildi. Ege Bölgesi'nin ihracatı şubat ayında ise; yüzde 6,5'luk azalışla 3 milyar 374 milyon dolardan 3 milyar 155 milyon dolara indi. Ege Bölgesi ihracatındaki keskin düşüşün yüzde 93’e tekabül eden 462 milyon dolarlık büyük kısmı Ege Bölgesi ihracatının yüzde 70’ine imza atan İzmir ve Manisa ihracatındaki kayıplar kaynaklı oldu. Afyonkarahisar’ın ihracatı da iki ayda 68 milyon dolar eridi. Ocak ayında ihracatta yüzde 8’lik kan kaybı yaşayan Ege Bölgesi, şubat ayında yüzde 6,5’luk gerilemeye engel olamadı. Türkiye’nin ihracatına en çok katkı sağlayan ikinci bölge olan Ege Bölgesi ocak ayında 286 milyon dolarlık ihracat kaybı yaşarken, şubat ayındaki ihracat azalışı 210 milyon dolar şeklinde kayıtlara geçti. Türkiye imalat sektörünün ana ihracat pazarlarındaki faaliyet koşullarını ölçen İstanbul Sanayi Odası (İSO) Türkiye İhracat Pazarları İklim Endeksi, şubat ayında 52,1 düzeyinde gerçekleşti. Endeks yılın ilk çeyreğinin ortasında imalatçıların ihracat pazar ikliminde ılımlı iyileşmenin sürdüğüne işaret etsede, dünya genelinde talep koşullarındaki güçlenme Ege Bölgesi ihracat verilerine yansımadı. İki aylık dönemde Türkiye’nin ihracat kaybı yüzde 1 olurken, Ege Bölgesi’nin ihracatı 2026 yılının ocak ve şubat aylarında yüzde 7’ye ulaştı. İzmir dördüncü sıraya geriledi Türkiye’de en çok ihracat yapan üçüncü şehir olan İzmir, şubat ayında yüzde 8,3’lük ihracat kaybıyla 1 milyar 747 milyon dolardan 1 milyar 601 milyon dolara düştü. İzmir’in ihracatındaki bu azalış sıralamada da Bursa’nın gerisinde kalmasına yol açtı. İzmir, şubat ayında en çok ihracat yapan iller sıralamasında dördüncü basamağa tutundu. İzmir’in ihracatı, 2026 yılının ilk iki aylık döneminde 3 milyar 649 milyon dolardan 3 milyar 301 milyon dolara gerilerken, ihracattaki eksilme yüzde 9,5 oldu. Manisa’nın ihracattaki kayıpları derinleşiyor Ege Bölgesi’nin ihracatına en büyük ikinci katkıyı veren Manisa’nın ihracatta son dönemdeki kayıpları şubat ayında da sürdü. 2025 yılı şubat ayında Türkiye’ye 611 milyon dolar döviz kazandıran Manisalı ihracatçılar, 2026 yılı şubat ayında yüzde 8’lik azalışla 561 milyon dolara indiler. Şubat ayında Ege Bölgesi illeri arasında en dramatik düşüşü Afyonkarahisar yaşadı. 2025 şubatında 130 milyon dolarlık ihracat performansı ortaya koyan Afyonkarahisar, 2026 yılının aynı ayında 62,3 milyon dolar ihracat seviyesinde kaldı. Afyonkarahisar’ın ihracattaki kaybı yüzde 52’ye ulaştı. Denizli ihracatını yüzde 9,3’lük artışla 343 milyon dolardan 375 milyon dolara çıkarırken Ege Bölgesi illeri arasında ihracatını en çok artıran il olmayı başardı. Ocak ayında Ege Bölgesi’nde ihracatını en çok artıran il olan Muğla, şubat ayında da ihracatını yüzde 9’luk artışla 98,7 milyon dolardan 107,5 milyon dolara taşıdı ve ihracat artışındaki istikrarını korudu. Balıkesir, 190,8 milyon dolarlık ihracatla 2025 yılı şubat ayındaki performansını tekrarlarken, Aydın yüzde 1’lik ihracat azalışıyla 153 milyon dolardan 151 milyon dolara geriledi. Kütahya’nın ihracatı yüzde 8’lik artışla 70 milyon dolardan 75,4 milyon dolara çıkarken, Uşak yüzde 1’lik ihracat artışıyla 30,4 milyon dolar dövizi Türkiye’ye kazandırdı. İhracat tablosu ihracatçıların reel kur baskısı ve maliyet artışı nedeniyle rekabette zorlandıklarını ortaya koyuyor.

logo
En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.